Linie Luxair powitały w sobotę (29 listopada) swojego pierwszego embraera E195-E2. Jak informuje przewoźnik, dostawa pierwszego samolotu nowej generacji stanowi ważny kamień milowy w procesie modernizacji floty i potwierdza rosnącą popularność wersji E2 w Europie.
Jak informuje luksemburska linia, samolot został powitany tradycyjnym salutem wodnym, zorganizowanym wspólnie przez LUX Airport i CGDIS, a następnie odbyło się uroczyste powitanie w hangarze serwisowym Luxair, w obecności minister obrony Yuriko Backes oraz znamienitych przedstawicieli instytucji luksemburskich i społeczności lotniczej.
Pierwszy Embraer E195-E2 dla przewoźnika, to samolot o oznaczeniu MSN 19020199 i rejestracji LX-LEA napędzany silnikami Pratt & Whitney PW1900. E195-E2 Luxaira jest skonfigurowany dla 136 pasażerów (2-2) w konfiguracji jednej klasy podróży. Przewoźnik wybrał popularne fotele firmy Recaro Aircraft Seating, które są teraz dostępne jako tzw. wyposażenie SFE (Supplier Furnished Equipment).
- Zakup, a teraz przylot pierwszego E195-E2 to kluczowa inwestycja w przyszłość Luxair, umożliwiająca nam zrównoważenie wzrostu z naszym zaangażowaniem w bardziej ekologiczną i cichą przyszłość. Począwszy od 2026 r., samoloty te zapoczątkują nową erę dla Luxair, zapewniając naszym klientom cichsze operacje, doskonałą wydajność paliwową i niezrównany komfort pasażerów. Dzięki skupieniu się na wyjątkowo cichej kabinie i niskiej emisji hałasu, E195-E2 doskonale wpisuje się w naszą wizję bardziej zrównoważonej, wydajnej i zorientowanej na klienta regionalnej linii lotniczej - powiedział Gilles Feith, dyrektor generalny Luxair.
Linia zamówiła łącznie sześć E195-E2. Kolejne trzy maszyny dotrą w 2026 r., a odbiór ostatnich dwóch kupionych samolotów zaplanowano w 2027 r.
Flota liniiObecnie we flocie przewoźnika znajduje się 22 samolotów: cztery boeingi B737-700, cztery B737-800, dwa B737 MAX 8, jednego embraera E195-E2 oraz 11 De Havillandów Canada Dash 8. Przewoźnik oczekuje na dostawę 15 maszyn: czterech boeingów
B737 MAX 7, czterech
B737 MAX 8, dwóch
B737 MAX 10 oraz pięciu
embraerów E195-E2.
E195-E2 - największy w rodzinie E-Jetów E2Embraer E195-E2, największy w rodzinie zmodernizowanych odrzutowców regionalnych E2, to równocześnie największy samolot kiedykolwiek produkowany w Brazylii. Samolot może przewozić do 146 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej oraz 130 w konfiguracji dwóch klas. Maszyna została powiększona o maksymalnie 18 miejsc w stosunku do poprzedniego wariantu E195, posiada też zasięg większy o 450 mil morskich (833 km), który wynosi 2 600 mil morskich (4 800 km). Samoloty E2 są o ponad 20 proc. tańsze w użytkowaniu niż obecna generacja odrzutowców Embraera. Warto dodać, że podczas Farnborough Airshow 2024 brazylijski producent ogłosił
serię modernizacji rodziny E2 oraz E175-E1.
Według strony producenta (stan na 31 października br.) do tej pory zamówiono 397 embraerów E-jet E2, w tym 330 E195-E2, a dostarczono 168 samolotów z rodziny E2: 28 E190-E2 oraz 140 E195-E2.